Trekking er næsten et must, når du rejser i Nepal. Der er så mange bjerge og fantastisk natur at vandre rundt til og rundt i, og du behøver ikke være i topform for at kunne gennemføre en trekkingtur. De findes i forskellige sværhedsgrader og i forskellige længder, så der er noget for de fleste.

  • Vandring i Himalayabjergene i Nepal
  • Vandring i Himalayabjergene i Nepal
  • Vandring i Himalayabjergene i Nepal
  • Vandring i Himalayabjergene i Nepal
  • Tehuse er de traditionelle og nogle gange meget basale overnatningssteder på vandreture i bjergene

De fleste, som rejser til Nepal, tager på en kortere eller længere trekkingtur i den smukke natur. Der findes et utal af trekkingture i forskellige sværhedsgrader, og det kan være svært at finde ud af, hvad der kræves af fysik og udstyr. Der findes lange, hårde og kolde trekkingture, som kommer højt op, men der findes også flere kortere ture, som de fleste kan deltage på, med bare en smule fysisk forberedelse.

Guider og bærere

Live Travel benytter en lokal “agent” altså et lokalt firma, som arrangerer trekkingture og andre ture i hele Nepal. Det er et firma, vi kender rigtigt godt og ejeren har vi et godt og meget personligt forhold til. På en trekkingtur er der en lokal guide og en bærer for hver 2 personer. Guiden er uddannet – det er et krav fra myndighederne – og er dygtig og lokalkendt, så udover at kunne guide på turen, så har han også et godt kendskab til Nepals kultur og historie. Det kan virke forkert, at der er bærere med til at slæbe “de rige turisters bagage”, men det er helt almindeligt, og faktisk en fin måde at hjælpe med at højne økonomien i landet på. Mange lever af turismen, så det er kun godt,at vi betaler for guider og bærere. Guiden og bærerne er med dig på hele trekkingturen og sover i annekser til tehusene. Når turen er overstået, er det normalt, at guiden og bærerne får drikkepenge – det skal vi nok fortælle dig mere om, inden du skal af sted.

Kondition og fysik

Du skal selvfølgelig være i stand til at gå dagligt i et vist antal dage i kuperet terræn. Selv på de lettere trekkingture, vil du have dage, hvor du skal nogle hundrede meter op, hvilket ofte er på trapper eller stejle stier. Selv de dage, hvor du ikke skal meget op, er der meget kuperet og du lærer udtrykket “Nepal-flat” at kende – det er, når det går op og ned hele dagen, uden du nødvendigvis ender højere oppe, end du begyndte om morgenen. Det er hårdt for muskulaturen at gå så meget op, og det kan du med fordel træne hjemmefra. Men faktisk er det endnu hårdere at gå ned, fordi du belaster, ikke mindst knæene, mere på denne måde. Mange har glæde af vandrestave, fordi de tager lidt af vægten og er med til at give balance på vej ned. Hvis ikke du er vant til at gå med stave, kan du så til gengæld få lidt ømme arme. Jo bedre form, du er i på forhånd, desto mere overskud har du til at nyde omgivelserne.

Sværhedsgrader

På de letteste trekkingture går du 3-4-5 timer om dagen og der er tid til pauser undervejs. Du kommer ikke højere op end 3.500 – 4.000 meter og da du begynder i f.eks. 1.400,- meters højde, bliver der ikke alt mange højdemeter om dagen. Ofte er vandringen overstået om formiddagen, og du kommer til dit overnatningssted til frokost og kan slappe af resten af dagen – og på den måde restituere fint til dagen efter. På de sværere trekkingture stiger kravene til fysikken, fordi du går flere timer om dagen og fordi du kommer højere op.

Højde og højdesyge

Der er mange historier om højdesyge og mange forskellige meninger om, hvad man skal gøre ved det. Højdesyge er kroppens måde at reagere på det lavere ilttryk og giver hovedpine, kvalme, søvnbesvær, lettere svimmelhed og ømme muskler. Det er meget individuelt, hvordan man bliver påvirket af højden og hvilken højde, du skal op i, før du mærker noget. Nogle vil mærke det ved lidt over 2.000 meter, mens andre ikke vil være påvirket af det. På trekkingture til f.eks. Poon Hill, hvor højden er ca. 3.000 meter vil de færreste mærke forskel.
Det vigtigste, for at undgå højdesyge, er at akklimatisere og opholde sig flere dage på vej op, så kroppen kan få tid til at vænne sig til højden. Derfor er der lagt hviledage ind på trekkingturen til f.eks. Everest Base Camp, som kommer op i 5.600 meters højde. En gylden regel er kun at stige med ca. 500 meter om dagen. Du kan ikke gøre noget for at vænne dig til det i Danmark, dog er der nogle læger, som foreslår forebyggende behandling med Diamox. Det er vigtigt, at du drikker rigeligt med væske (vand, te og kaffe) alle dagene, og ellers sørger for at overholde reglerne om ikke at stige for meget. De guider, som er på vores rejser, er uddannede og har helt styr på faresignaler ved højdesyge. Hvis du bliver ramt af højdesyge, er der kun en ting, der virker: At komme ned så hurtigt som muligt – og det er ligegyldigt, hvornår det er på døgnet.
Generelt skal det dog sige, at snakken om højdesyge fylder meget mere, end den reelle risiko.

Udstyr

Ligesom med alt andet aktivt, er der forskellige holdninger til, hvad der er “det rigtige udstyr”. Nogle har det bedst, hvis de har det bedste, der kan købes og andre har de fint i den gamle løbejakke og et par joggingbukser. Der er ingen regler om noget som helst, men der er dog nogle ting, du skal tænke over. Du skal selvfølgelig have et par ordentlige vandrestøvler, som er gået til og gennemprøvede. Og så skal du også have en sovepose, som kan holde til kolde nætter, nogle gange under frysepunktet. Du skal selvfølgelig have tøj nok til alle dagene og du skal være forberedt på, at der kan være varme dage, men kolde aftener og morgener og nogle gange meget kolde nætter. Du har selv en dagsrygsæk med vand og de ting, du kan få brug for i løbet af dagen, mens bærerne har resten af dit tøj. De kan maksimalt bære ca. 10 kilo af dit tøj – altså 20 kilo for 2 personer – hvilket er inklusiv sovepose.
Generelt er det lettest at tænke i “lag-på-lag” så du har forskellige lag af tøj, du kan kan tage af og på, når der er brug for det. Måske en svedabsorberende undertrøje inderst, så en t-shirt, uden på den en fleece-trøje og til sidst en vindtæt jakke. Og i rygsækken måske en trøje mere og et sæt regntøj samt hue og handsker. Gode behagelige bukser og varme strømper er også vigtigt. Om natten kan det være en ide, at have langt, varmt undertøj og et par sandaler, hvis du skal på toilettet om natten.
Du skal være forberedt på, at du nok skal have det samme tøj på dage i træk, afhængigt af længden på din tur. Det er ikke til at få vasket tøj undervejs.

Vi tager en god snak om udstyr og tøj, hvis ikke du har prøvet at være på trekking før.